Nieuwe regels inzake het werkuniform en werkkledij in de horecasector
Vanaf 1 september 2024 gelden er nieuwe regels betreffende de kledij in de horecasector.
Werkuniform
De werkgever heeft het recht de werknemer bepaalde kledij op te leggen. Deze kledij is geen vrijetijdskledij en mag bovendien niet buiten de werkuren gedragen worden.
Het invoeren van een verplicht werkuniform kan enkel wanneer is opgenomen in het arbeidsreglement. De omschrijving van het uniform moet per functie worden gespecifieerd. Een hoofddeksel kan voor bepaalde functies deel uit maken van het werkuniform.
Werkkledij
Werknemers die activiteiten uitvoeren die bevuilend zijn, mogen werkkledij dragen. De keuze van deze kledij wordt bepaald door de werkgever in samenspraak met de preventieadviseur. Ook deze kledij moet worden gespecifieerd in het arbeidsreglement.
De werkkledij mag geen opschriften bevatten, behalve de naam van de onderneming en/of de werknemer.
Kledijvergoeding
De werknemer kan zelf instaan voor het aanschaffen en/of reinigen van het werkuniform/werkkledij. In dit geval moet de werkgever een kledijvergoeding voorzien zoals hieronder bepaald:
- €2,08 per werkdag voor de aankoop van de kledij
- €2,08 per werkdag voor het reinigen, herstellen en onderhouden van de kledij