De referentie-CO²-uitstoot voor 2025 is bekend. Deze uitstoot wordt gebruikt om het voordeel van alle aard te bepalen voor bedrijfswagens die ook privé mogen gebruikt worden. Ook in 2025 dalen de waarden, waardoor het voordeel van alle aard stijgt.
De referentie CO²-uitstoot voor het kalenderjaar 2025 bedraagt:
- 71 g/km voor wagens met een benzine-, LPG-, of aardgasmotor;
- 59 g/km voor dieselwagens.
Het voordeel van alle aard (VAA) zal dus opnieuw stijgen in 2025.
Het VAA voor bedrijfswagens wordt berekend door de volgende elementen met elkaar te vermenigvuldigen:
- De cataloguswaarde van het voertuig (vermenigvuldigd met 6/7)
- Het CO²-percentage van het voertuig
De leeftijd van de wagen bepaalt mee de cataloguswaarde. Men spreekt van progressieve degressiviteit van de cataloguswaarde.
Het CO²-percentage bekom je door twee elementen op te tellen:
- een CO²-basispercentage van 5,5%
- het CO²-uitstootgehalte van het voertuig verminderd met de referentie-CO²-uitstoot
In 2025 bedraagt de referentie-CO²-uitstoot 59 g/km voor dieselwagens en 71 g/km voor benzinewagens. Dat is een daling ten opzichte van 2024, met als gevolg een stijging van het voordeel van alle aard in 2025.
De berekeningsformule voor 2025 samengevat
Type wagen | Berekeningsformule |
---|---|
Diesel | Cataloguswaarde x degressiviteitscoëfficiënt x 6/7 x [ 5,5 + (CO² wagen - 59) x 0,1 ] / 100 |
Benzine | Cataloguswaarde x degressiviteitscoëfficiënt x 6/7 x [ 5,5 + (CO² wagen - 71) x 0,1 ] / 100 |